Vodafone weet niet wanneer dataverbruik in waarschuwings-sms'jes weer klopt

Vodafone heeft nog geen idee wanneer het in sms'jes en in de MyVodafone-app gemelde dataverbruik weer zal kloppen. Enkele weken geleden bleek er een fout in de software te zitten, maar de provider heeft de vinger nog niet op de zere plek kunnen leggen.

De fout zit in het backend-systeem dat voor alle klanten realtime moet bijhouden wat het dataverkeer is, maar dat systeem, waaraan de sms'jes en de MyVodafone-app zijn gekoppeld, functioneert niet foutloos. Daardoor krijgen sommige klanten, volgens Vodafone minder dan 2 procent van de abonnees, te laat of geen sms als ze hun datalimiet overschrijden en klopt de informatie in de MyVodafone-app niet, zegt woordvoerder Richard Mes. "Het is een softwarematige fout, maar hoe het precies zit, zijn we met man en macht aan het uitzoeken.

Vodafone kwam enkele weken geleden al achter de fout. Het zegt dat klanten in elk geval geen financieel nadeel mogen ondervinden. "Daarom betalen we nog steeds terug wat mensen te veel verbruiken aan data door de fout in de meldingen. De rekening achteraf klopt altijd." Wie wil checken hoe het realtime met het dataverbruik zit, kan ingebouwde datatellers in iOS, Android en Windows Phone checken. Ook zijn er apps van derden met dezelfde functionaliteit, al is er geen garantie dat die exact gelijklopen met de telling van de provider.

Het probleem speelt al sinds eind april, zo claimt de provider. Daarbij kan het voorkomen dat de klantenservice lastig doet bij het terugbetalen van te veel gebruikte data. Een tweaker stuurde overduidelijk bewijs naar Vodafones klantenservice dat hij in mei benadeeld was door de fout in het systeem, maar de klantenservice weigerde dat te accepteren, omdat de rekening van langer dan twee maanden geleden was en in de Algemene Voorwaarden staat dat klanten binnen twee maanden moeten klagen over een te hoge rekening. Na navraag door de Tweakers-redactie krijgt deze tweaker alsnog zijn te veel betaalde geld terug.

┬ęTweakers