Twitter heeft vrijdag een tool uitgebracht voor het analyseren van tweets. Daarmee is het voor adverteerders mogelijk om te zien hoe vaak een tweet is bekeken en met welk apparaat dat is gebeurd.
Twitter heeft het activiteitendashboard vrijdag uitgerold uit voor adverteerders en gebruikers met geverifieerde accounts. Onder die laatste groep vallen onder andere beroemdheden en mediabedrijven.
Het sociale netwerk laat in een blogpost weten dat het met het dashboard mogelijk is om realtime te zien hoe tweets het doen. Zo kan worden nagegaan hoe vaak een bericht is bekeken en hoe vaak dat met een bepaald apparaat is gebeurd, zoals een iOS- of Android-apparaat. Ook is te zien hoe vaak iemand een blik werpt op een account en is het aantal retweets per account te vergelijken met voorgaande maanden. Tot slot is het mogelijk de data te exporteren naar een csv-bestand.
Twitter is niet het enige sociale netwerk dat dergelijke functionaliteiten aanbiedt. Facebook doet dat al tijden met Insights, terwijl Google bijvoorbeeld voor YouTube Analytics heeft. Twitter hoopt dat adverteerders de tool gebruiken om tweets beter af te stemmen op hun doelgroep, waarmee de microblogdienst aantrekkelijk wil worden voor commercieel gebruik.
Hoewel Twitter hierover geen openheid geeft, lijkt het er op dat de analysetool voortvloeit uit Gnip, dat het Amerikaanse bedrijf in april kocht. Gnip geeft bedrijven inzicht in berichten op sociale media; zo verzamelt het bedrijf alle berichten op Twitter in realtime. Daarbij kan de dienst inschatten welke tweets voor een klant interessant zijn.